أثر تغير العُرف  في حقوق الزّوجة

 في الفقه الإسلاميّ


 The Effect Of Changing Custom On The Rights Of The Wife In Islamic Jurisprudence


أ.د. بلال صفي الدين

Professor Dr. Bilal Safiuddin


تاريخ الإرسال 2021-5-2 تاريخ القبول 2021-5-20 تاريخ النشر 2021-7-14

مُلخَّص البحث :

تحتلُّ الموضوعات المتعلِّقة بالمرأة مكانةً مهمّةً بين البحوث الشرعيّة والقانونيّة والتربويّة، ولا سيّما في ظلّ التأثُّر الذي نلحظه في قوانيننا وعند مثقَّفينا بمضامين الاتفاقيّات الدوليّة وتوجيهات المؤسَّسات التابعة للأمم المتَّحدة، وتتضمَّن هذه الاتفاقيّاتُ بعضَ المخالفاتِ لأحكام الشريعة الإسلاميّة.

ومن هنا تأتي أهميّة هذا المبحث الموسوم بـ  «أثر تغيّر العرف في حقوق الزوجة في الفقه الإسلاميّ»، وهو يُبرز صلاحية الشريعة الإسلامية في جانبٍ من الأحكام المتعلّقة بالمرأة؛ وهو حقوقها في بيت الزوجيّة. كما تأتي أهميّة هذا الموضوع من كونه متغيّرًا في جوانبَ عديدةٍ منه، فكان على الباحثين الإدلاءُ بدلْوِهم كلَّما استجدَّت قضيةٌ في هذا الميدان، وبيانُ حكْمِ الشريعةِ الإسلاميَّةِ فيها.

ويشتمل هذا البحثُ على أربعة مباحث: الأوَّل منها مخصَّص لبيان مفهوم العُرْفِ والمَعْروفِ، ويشتمل على بيان معنى العُرْفِ وضوابطه في الشريعة الإسلاميّة، وعلى بيان مفهوم المَعْروف في الشريعة الإسلاميّة وعلاقته بالعُرْفِ، وعلى مواطن الإناطة بالعُرْفِ في قانون الأحوال الشخصيّة. أمّا المبحث الثاني فهو مخصَّص لدراسة أثر العُرْفِ الشرعيِّ فيما يجب للزَّوجة من النفقات، ويتضمَّن أثرَ العُرْفِ في تقدير نفقة الزوجة، وفي الحكم بالكسوة الواجبة لها، وفي الحكم بالمسكن الواجب لها، وفي حكم العلاج الطبيّ لها. وأمّا المبحث الثالث فيبحث أثر العُرْفِ في القرارات التي تتَّخذها المرأة في بيت الزوجيّة، ويشتمل على أثرِ  العُرْفِ في خدمة الزوجة في بيت الزوجيّة، وأثرِهِ في خروج المرأة من المنزل، وأَثَرِه في مسألة إذن المرأة لأحدٍ في دخول المنزل، وأَثَرِهِ في آداب العشرة بين الزوجين، وأَثَرِه في علاقة الرجل بمن عَقَد عليها قبلَ الزّفاف. ويأتي المبحث الرابع لبيان الضّوابطِ الواجبِ مُراعاتُها في موضوع: العرف وأثره في حقوق الزوجة.

الكلمات المفتاحيّة: العُرْف، حقوق الزَّوجة، نَفَقَة الزَّوجة، خدِمْة المنزل، ضوابِط العُرف الشرعي.

Research Summary


 Issues, that are related to women, have important position within jurisprudential, legal and educational research; especially considering the influence of the contents of international agreements and the directives of United Nations institutions on our laws and intellectuals, as these agreements include some violations of laws of Islamic Sharia.

This research presents the validity of Islamic Sharia in the field of women’s rights in marital home, which has different aspects according to different customs. Therefore, researchers should clarify the Islamic rules for women’s rights in the marital home due to changing customs.

This research includes four sections:

The first section defines the concept of custom and presents its conditions in Islamic Sharia. The second section contains the impact of custom on estimating the wifes expenses, in terms of dressing her up, providing her an accommodation and a medical treatment. Third section is about the impact of custom on the decisions that women make in the marital home; in terms of her serving in the marital home, going out from the house, having a permission for someone to enter the house, rules of marital relationships, and rules of relationship between the man and his engaged female before the wedding. In the last section rules and conditions, that should be considered, about custom and its impact on the wifes rights are presented.

 

keywords: custom, wifes rights, wifes expenses, serving in marital home, conditions of valid custom.




 أثر القرائن في توجيه

 دلالة المفردة القرآنية


 The Impact Of The Synonym In Directing The Significance Of the Quranic Word


د. فادي هاني شحيبر

Dr. Fadi Hani Shuhaiber


تاريخ الإرسال 2020-3-3 تاريخ القبول 2020-6-16 تاريخ النشر 2022-1-19

ملخص البحث

لا خلاف في أنَّ المفردة هي الوحدة الأولى في تركيب أي جملةٍ تؤدِّي معنىً ما، والمنطلق الأوَّل في فهم سائر التَّراكيب الكلاميَّة إنَّما هو فهم المفردة بمعناها الأصليِّ ومعناها السِّياقيِّ، وهذا ما يفسِّر عناية العلماء منذ مطلع القرن الثَّاني الهجريِّ إلى عصرنا الحاضر بوضع المعجمات اللُّغويَّة على اختلاف مناهج واضعيها، ويُفسِّر كذلك انصراف بعضهم لتدوين كتبٍ مفردةٍ تملأ المكتبة الإسلاميَّة في معاني مفردات القرآن الكريم خصوصًا، سواء في ذلك كتب المفردات، ككتاب «مفردات ألفاظ القرآن» للرَّاغب الأصفهاني، و«عمدة الحفَّاظ» للسَّمين الحلبي.. وغيرها، أو كتب الوجوه والنَّظائر، ككتاب «الوجوه والنَّظائر» للعلَّامة الدَّامغاني، و«نزهة الأعين النَّواظر» للإمام ابن الجوزي.. وغيرها.

هذا وإنَّ المفردة الواحدة في القرآن الكريم قد تُستعمل على عدَّة أوجه، وقد تصل معاني المفردة الواحدة إلى عشرين معنىً أو يزيد، ولا يمكن التَّوصُّل إلى المعنى المراد على وجه التَّحديد إلَّا بمعونة القرائن المحتفَّة باللَّفظة، مقاليَّةً، أو حاليَّةً، أو عقليَّةً.

وقد اعتنى المفسِّرون عناية خاصَّة بملاحظة القرائن المحيطة بالمفردة القرآنيَّة بغرض تحديد مراد الله تعالى من كلامه، واستطاعوا من خلال هذه المنهجيَّة أن يُعيِّنوا المعنى الدَّقيق والمناسب لسياق المفردة الواحدة.

وسيدرس هذا البحث الدَّور الكبير للقرائن في توجيه دلالة المفردة القرآنيَّة، ويسلِّط الضَّوء على اعتماد المفسِّرين عليها في هذا الصَّدد، مع دعم هذه الدِّراسة بنماذج وتطبيقاتٍ تحليليَّة تدلِّل عليه.

الكلمات المفتاحيّة: التراكيب الكلامية، الدلالة، السياق، القرائن المقالية، القرائن الحالية، القرائن العقلية.


 

Research Summary

 

There is no doubt that the word is the first unit in constructing any meaningful sentence, and the first starting point in understanding all verbal structures of speech is to understand the word within its original and contextual meaning.

This explains why scholars, with different curricula, have been interested in developing linguistic lexicons since the beginning of the second Hijri century until now.

Also, this explains that some scholars had spent their time in writing featured books that fills up the Islamic library particularly in the meanings of Quranic vocabulary. These books are specialized in vocabulary units and variants and parallels. “Mufradatu Alfazi Alquranby AL-Ragheb Al-Asfahani, andOmdatul- Huffazby Al-Samin Al-Halabi are obvious examples of the vocabulary unit books. WhileAl-Wujuh wa Al-Nazaerby Al-Damghani, andNuzhatul -Ayun Al-Nawazirby Imam Ibn Al-Jawzi are obvious examples of the variants and parallels books.

Moreover, a single Quranic word could be used in several variants, and this single word may have twenty meanings or more, therefor it is not possible to reach the intended specific meaning without using Indications that come with the word, whether the word is verbal, circumstantial, or reasonable.

The Quranic commentators were concerned with observing indications that come with the Quranic word in order to determine the intention of Allah from his holy Word (Quran), and through this methodology, they have been able to identify the exact and appropriate meaning of the context of a single Quranic word.

This research studies the significant role of indications in directing the implication of the Quranic word; and will shed light on how commentators depend on indications. As well as this study is supported by models and analytical applications.

 

keywords: verbal structures, implication, context, verbal indications, circumstantial indications, reasonable indications.


مراقبة المكالمات الهاتفيّة

والتسجيل الصوتيّ

وأثرها في الإثبات الجنائيّ

دراسة مقارنة بين الشريعة الإسلاميّة

والقوانين الوضعيّة وبعض مواثيق حقوق الإنسان


Monitoring The Phone Calls And The Voice Records And

Its Impact On The Criminal Evidence

A Comparative Stude Between The Islamic Shariaa And The Man-made Laws And Human Rights Treaties


أ.م.د. أحمد عبيد

Assistant Professor Dr. Ahmed Obaid


تاريخ الإرسال 2020-9-5 تاريخ القبول 2020-12-13 تاريخ النشر 2020-12-9

ملخص البحث

 تذهب بعض النظريّات في علم الصوتيّات إلى القول بأنّ للصوت البشريّ بصماتٍ تَميُز كُلَّ إنسان مِنَ الآخر، كما هو الأمر بالنسبة إلى بصمات الأصابع.

والصوتيّات علمٌ يندمج ضمن قائمة علم اللغويّات الحديثة، وهو ُيعنى بدراسة ظاهرة الصوت من جهة مخارجه وتشكيله الفيزيائيّ والفسيولوجيّ.

وهنالك ثلاثُ طرق مستخدمة في دراسة بصمة الصوت، وهي: الطريقة السمعيّة، والطريقة الآليّة، والطريقة المرئيّة.

ويقدِّم هذا البحث نبذة بسيطة عن الطريقة الأولى، وهي (الطريقة السمعية) من خلال المراقبة الهاتفية والتسجيل الصوتي، وأثر ذلك في الإثبات الجنائيّ، إذ يتمّ التعرُّف إلى هويّة الشخص والوقوف على مكالماته الهاتفية وتسجيلها، ثم ربط هذه المكالمات بالنظم الحاسوبية، وهذا ما يُسهِم في منع وقوع الجريمة أو اكتشاف مرتكبيها بعد وقوعها.

وقد عقدتُ في هذا البحث مقارنةً بين الشريعة الإسلاميّة والقوانين الوضعيّة حول مشروعيّة المراقبة الهاتفيّة والتسجيل الصوتي، مبيِّنًا شروطها وضوابطها من حيث عدم المساس بحقوق الإنسان، ومسلِّطًا الضوء على مدى اعتبار ذلك حجة في الإثبات الجنائي.

الكلمات المفتاحيّة: علم الصّوتيات، اللّغويات، الطّريقة السّمعيّة، الإثبات الجنائي، الشّريعة الإسلاميّة، القانون الوضعيّ


 Research Summary

Phonetics is a science that belongs to modern linguistics. It is concerned with studying sound in terms of its outputs, physical and physiological structure. Some Phonetic theories state that each human being has a unique voice print distinguishing him from others just like fingerprints. Audio, mechanical, and visual are three methods used in studying voice printing.

This research presents a simple brief overview of the audio method through monitoring phone calls and voice records. As well as studying the impact of such modality on criminal evidence. In this method, the identity of a person is recognized, his phone calls are recorded, and then these calls are linked to computer systems. These contributions prevent occurrence of crime or discover the perpetrators after committing their crime.

This research compares between the Islamic Sharia and statutory laws. This comparison is about legality of phone calls surveillance and audio recording. In addition, all terms and conditions of non-violation of human rights will be clarified with a focus of considering this legality as a proof of a criminal evidence.

 

keywords: phonetics, linguistics, audio method, criminal evidence, Islamic Sharia, statutory law.



الشروط الواجب توافرُها في الإحصانِ الموجِبِ للرَّجمِ

في الفقه الإسلامي


Conditions That Must Be Fulfilled In Ihsan- protection Of Chastity By Marriage- That Necessitates Stoning in Islamic Jurisprudence


أ.م.د. محمد راشد العمر

Assistant Professor Dr. Mohammed Rashid Al-Omar


تاريخ الإرسال 2021-3-25 تاريخ القبول 2021-5-31 تاريخ النشر 2021-9-22

ملخص البحث

يهدف البحث إلى بيان ماهيَّة الإحصان الذي يُقام حدُّ الرجم على من اتصف به ثمّ ارتكب جريمة الزنى، حيث بيّنت معانيه اللغوية والشّرعيَّة، ثمّ الحكمة من اشتراطه في إقامة الحد، ثمّ شروطه، وهل هي محل اتفاق بين الفقهاء أم مختلف فيها؟، ثمّ الإشكالات الناتجة عن القول ببعض الشروط.

وقد توصلت من خلال البحث إلى أنّ الإحصان المعتبر في  حد الرجم هو النكاح الصحيح الذي يعقبه وطءٌ في القُبُل من البالغ العاقل، بِغَضِّ النظر عن اشتراط الإسلام وكون الزوجين على نفس صفات الإحصان وقت الدخول، مع عدم اشتراط استمرار الزَّوْجيَّة، وقد رجَّحت ذلك بناءً على النصوص الشّرعيَّة والحكمة العامة من تحقِّق الإحصان بتحصيل نعمة الزواج، وتبيَّن لي وَهْنُ بعض الشروط بسبب إشكاليتها، وعدم دقة دعوى الإجماع في بعض شروط الإحصان التي نتجت عن وهم وذهول، أو عن الاعتداد برأي الأغلبية وإهمال من لا يُعْتَدُّ بقوله.

وقد وثّقت كل المعلومات من المصادر الفقهية الأصلية لكل مذهب، وكتب التفسير، وشروح الحديث، والمعاجم اللغوية.

الكلمات المفتاحيّة: الزواج الشرعي، إحصان، حدّ- العقوبة المقدرة-، زنى، رجم.


Research Summary

 This research aims to clarify the nature of Wedlock -Iḥṣânthat necessitates the punishment of stoning on a person who commits the crime of adultery after being wedlock. The clarification is made by showing its linguistic and legal meanings, as well as the wisdom of its requirement to apply the punishment of stoning. Then the conditions of Iḥṣân and their arguments are presented and discussed whether these conditions are agreed or not among Islamic jurists.

It is approached in this research that the considered Iḥṣân that necessitates stoning punishment is the legal marriage followed by intercourse in the sexual organ by a sane adult; regardless of: being Muslim, both spouses have the same conditions of Iḥṣân at the time of intercourse, and continuation of the marriage.

All results are based on Islamic legal texts and general wisdom of Iḥṣân by legal marriage. However, it is found that some conditions are weak because of their problematic situations, as well as inaccuracy of claiming the consensus, in some conditions of Iḥṣân, that was resulted from illusion or from heeding the opinion of most Islamic jurists and therefore negligence of opinions that are not considered.

All information has been documented from the original jurisprudential sources for each sect, books of Quran interpretation, explanations of hadiths and linguistic dictionaries.

 

keywords: legal marriage, Iḥṣân, mandatory punishment, adultery- Fornication, stoning,



رواية زينب بنت أبي سلمة

عن أمّها في التفسير

دراسة استقرائيّة تحليليّة


Narration Of Zaynab Bint Abi Salamah On The Account Of Her Mother In Tafseer

 A Comprehensive Analytical Study


 أ.م.د. محمَّد بن غسّان حبلص

Assistant Professor Dr. Muhammad Ghassan Hablas


تاريخ الإرسال 2021-5-17 تاريخ القبول 2021-5-20 تاريخ النشر 2021-9-21

مخلَص البحث

 يجمع البحثُ مَرويات زينب بنت أبي سلمة عن أمّها أم سلمة، رضي الله عنهما، في كتب التفسير المُسندة، مُبيِّنًا طرقَها، ومُحلِّلًا متونَها، وكاشِفًا عن وجه إيراد المفسّر لها، وموضِّحًا أثرها في علم التفسير،  بعد التعريج على أهمّ المعالِم في سيرتِها، وذلك من خلال مبحثين اثنين؛  خُصّص الأوّل منهما لترجمة زينب، وبيانِ موقِعها في الصّحبة وحالها في علم الرّواية والفقه،  وحجم حضورِها في دواوين السنّة، وكتب التفسير، وخُصِّص الثاني لدراسة مرويّاتِها عن أمّها في كتب التفسير المُسندة.

وخلصَ البحث إلى أنّ زينَب صحابية، حفظت عن النبيّ حديثه، وروَتْ عن أزواجِه وربائبه، وكانت من أَفْقَهِ نساء عصرها، حتى كثُرَ في الرّواةِ عنها الفقهاءُ الأثباتُ، واعتنت بمرويّاتها المصنَّفات المهتمّة بالأحكام الشرعيّة، فكانَت أحاديثُها فيها أظهر منها في المُصنّفات المختصّة بغيرِها من أنواع العلوم الإسلاميّة، وزاد حضورها في الكتُب الحديثيّة الجامعة لأبواب العلم، لكثرة ما يستفادُ من أحاديثها في الفقه والأحكام والآداب.

وأثبتَ  كذلك، أنّ زينبَ أكثرُ البنات روايةً عن أمّهاتِهنّ السنّن، ومع ذلك، لا نجِدُ في مرويّاتِها تأويلًا صريحًا لآيٍ من القرآن، وليس لها عن أمّها في كتب التفسير المُسندة سوى ثلاثة أحاديث نبويةّ، كلّها ثابتة مخرّجة في الصحيحين، ساقها المفسّرون في تفسير ثلاث آيات من الجزء الثاني من القرآن، لتأييد بعض وجوه التأويل المحكيّة فيها.

الكلمات المفتاحيّة: التفسير بالمأثور، تفسير الصحابة رضيَ الله عنهم، رواية البنات عن الأمهات، زينبُ بنت أبي سلمة.


Research Summary

In this research, all narrations of Zainab bint Abi Salamah- on the authority of her mother, Umm Salamah, may Allah be pleased with them- have been compiled in the chain narrated interpretation books. Also, the most important traits of her biography have been highlighted. Then the chains of Zainab narrations’ have been showed, narration contexts’ have been analyzed, and their impact in Qur’anic interpretation as well as reasons why interpreters mentioned them have been clarified in this paper.

This research has been divided into two sections. The first section gives an overview about the biography of Zainab. Also, shows her rank within companions, her status in Hadith narrations and Islamic jurisprudence, as well as the extent of her presence in the books of Sunnah and Qur’anic interpretation. The second section focuses on Zainab narrations on the authority of her mother in the chain narrated interpretation books.

The research concludes three issues. Firstly, Zainab is a companion who memorized the authentic Hadiths from the Prophet- prayer of Allah and peace be upon him- and reported narrations on the authority of prophet’s wives and his stepdaughters. She was one of the most knowledgeable women in jurisprudence at her time; so, most narrators on the authority of her were knowledgeable and trustworthy scholars.

Secondly, Hadith anthology books that are interested in law of Shariah (i.e. Ḥukm Shar’i) give importance to her narrations; so they appears in these books rather than others that are interested in general Islamic studies because her narrations were focused on the aspects of jurisprudential, moral, religious rulings.

Thirdly, one of the daughters who narrated the most of authentic Hadith on the authority of their mothers was Zainab. In addition to what has been mentioned about her, obvious interpretations of Qur’anic verses could not be found in her narrations. However, she has only three authentic hadiths on the authority of her mother in the chain narrated interpretation books of Qur’an. Those three Hadiths are existed in the two books of Sahih (i.e. Bukhari and Muslim). The Qur’anic commentators cited them in the interpretation of three verses from the second part of Qur’an to support some aspects of interpretation.

 

Keywords: Interpretation by the reported texts, Interpretation by the Prophet’s Companions, Daughters’ narration on the authority of their mothers, Zainab bint Abi Salamah.



توجيه انفراداتِ الوقف الهَبْطِيّ في الجزء الخامس من القرآن الكريم

وأثر ذلك في التفسير


Directing The Uniqueness Of The Downward Endowment In The Fifth Part Of The Noble Quran And Its Effect On Interpretation


د. طارق أحمد عقيلان

Dr. Tariq Ahmed Aqilan

د. أمجد وفيق أبو مطر

Dr. Amjad Wafik Abu Matar


تاريخ الإرسال 2021-6-16 تاريخ القبول 2021-6-16 تاريخ النشر 2021-8-12

ملخَّص البحث

 

يهتمُّ هذا البحث بدراسة مواضع الانفراد في الوقف عند الإمام الهَبْطِيّ، ممّا انفرد به عن مصحف مجمع الملك فهد برواية قالون عن نافع؛ إذْ يُعَدّ الإمام الهبطي أحد أئمة التجويد المشتهرين ببلاد المغرب العربي، وقد لاقت وقوفه شهرةً واسعةً، جعلَتْها موضع اهتمام العلماء والباحثين.

كما أثارت بعض وقوفه إشكالات لغوية وتفسيرية، وصلت إلى حدّ اتهامه بوضع هذه الوقوف من دون علم باللغة والإعراب والتفسير، فكانت هذه الدراسة لمحاولة توجيه بعض هذه الوقوف في جزء من القرآن الكريم، وهو الجزء الخامس.

وقد استقرأتْ هذه الدراسة، بعد التعريف بالإمام الهبطيّ والوقف الهبطيّ، مواضعَ الوقف عند الإمام الهبطيّ في الجزء الخامس من القرآن الكريم، وذلك من مصحف الجماهيريّة الليبيّة، ومقارنتها بمصحف مجمع الملك فهد برواية قالون عن نافع، والتنقيب عن أقوال علماء الوقف والابتداء في كل وقف منها، وتحليل هذه الوقوف ودراستها مع دراسة معانيها المترتبة عليها من كتب التفسير واللغة والإعراب والقراءات، ثم محاولة توجيه هذه الوقوف بحسب ما تقتضيه الحاجة، والترجيح بينها، وبيان أولوية الوصل أو الوقف عند كل موضع منها، مع بيان الأثر التفسيري المترتّب على هذه الوقوف، وسيظهر من كل ما سبق العلاقةَ الوطيدة بين العلوم، ويُؤكِّد حاجةَ بعضها إلى بعض.

الكلمات المفتاحيّة: الإمام الهَبطي، المغرب العربي، انفراد الوقف الهبطي، الوقف والابتداء، رواية قالون عن نافع، علم القراءات


Research Summary

 

This research is concerned with studying the places of pauses by Imam Al-Habṭī, which he has uniqueness of the narration of Qalon on the authority of Naficomparing with the Muṣḥaf of King Fahd Complex, where Imam Al-Habṭī is one of the famous recitation imams in Maghreb.

Pauses of Imam Al-Habṭī have reached wide fame, which made scholars and researchers focus on them. At the same time, some of his pauses raised problematic situations in linguistic and interpretation. Therefore, he was accused of placing these pauses without linguistic knowledge، parsing and interpretation. So, this study is an attempt to direct some of these pauses in the fifth part of the Holy Quran.

This study starts by giving an overview of the biography of Imam Al-Habṭī and defining Al-Habṭī pauses. Then, places of the pauses that are suggested by him, in the fifth part of the Holy Quran, were inducted. This has been done by several steps.

Firstly, a comparison, between Al-Habṭī’s pauses in the Mushaf of the Libyan Jamahiriya and the Mushaf of the King Fahd Complex according to the narration of Qalon on the authority of Nafi’, has been done. Secondly, pauses and beginnings of the scholars have been explored. Thirdly, pauses and their meanings that are derived from the books of interpretation، language، parsing and the variant recitations, have been analyzed. Fourthly, a trial of directing these pauses as needed and giving preference between them to clarify the priority of the continuing or pause at each position, has been applied. Lastly, an explanatory effect, in Quranic interpretation, of each place of pause has been offered.

As a result of what has been mentioned above, it is shown the close relationship between all aspects of Islamic studies and confirmed their needs for each other.

Keywords: Imam Al-Habṭī, Maghreb, Uniqueness of Al-Habṭī’s pause, pause and starting,

narration of Qalon on the authority of Nafi’, variant recitations



حافظ الشَّام ابن جَوْصَا الدِّمشقيّ

حياته، مكانته الحديثية، أقواله في الجرح والتعديل


The adith Master Of Damascus

Hafez Al-Sham- Ibn Jaua

His Biography, His Rank At Hadith position,

And His Thoughts In Criticism And Acceptability


أ.م.د. محمد خالد عبد الحي كُلَّاب

Assistant Professor Dr. Muhammed Khaled Abdel Hai Kullab


تاريخ الإرسال 2020-2-22 تاريخ القبول 2020-5-27 تاريخ النشر 2020-7-2

ملخّص البحث

 يحكي هذا البحْث سيرة عالمٍ كبيرٍ، ومحدِّثٍ جليلٍ؛ قضى حياته في طلب العلم، ونشْر السنّة، وعقْد مجالس الحديث، حتى أصبح رُحْلَةً يُرْحَلُ إليه.

جاء البحث في ثلاثة مباحث:

الأوّل: في حياته ونشأته.

الثاني: في مكانته الحديثيّة، وإمامته في هذا العلم، مع عناية العلماء بنتاجه العلميّ.

الثالث: أقواله المعتدلة في الجرح والتعديل، وموافقته لجمهور المحدّثين في ذلك. على تفصيلٍ في ذلك ننشره في أثناء البحث.

والحمد لله رب العالمين.

الكلمات المفتاحيّة: ابن جَوصا، مجالس الحديث، الجرح والتعديل، الرحلة في طلب الحديث


Research Summary

 

This research presents the biography of a great scholar and a respectful Muaddith, who spent his life seeking knowledge, publishing the Sunnah, holding places of adith narration, until he became a direction for people who are seeking to learn adith.

The research was based on three sections: the first is about his biography.

The second section is about his rank in adith, and his leadership in this field, and the scholars interest in the results of his work.

The third section presents his reasonable thoughts in criticism and acceptability, and his agreement to the audience of hadith scholars in this field.

All details of what has been mentioned above is going to be discussed in this research.

And All praise is due to Allah, Lord of the worlds.

Keywords: Ibn Jauṣa, places of adith narration, criticism and acceptability, Journey for learning adith



تصرُّفات المقتدَى به

ومدى حجّيَّتها في الشريعة الإسلاميّة

دراسة تأصيليَّة تطبيقيَّة


The Role Model Behavior And The Extent Of Its Authority In Islamic law (Sharia)

An Applied Foundation Study


أ.م.د. محمد تركي كتوع

Assistant Professor Dr. Mohamed Turki Katoua


تاريخ الإرسال 2020-2-25 تاريخ القبول 2020-5-27 تاريخ النشر 2020-8-6

ملخَّص البحث

 اختلف الفقهاء والأصوليّون في حجِّيَّة ما يصدر عن المقتدَى بهم من أقوال وأفعال وتقريرات، ومدى مشروعيَّتها، وصحة الاقتداء بها، وكانت الآراء، في سَوادِها الأعظم، تميل إلى مشروعيَّة الاقتداء بها من قِبَل المكلَّفين، في سلوكهم وتصرُّفاتهم، وهذا هو المقصود بحجّيّتها. وترجع مشروعيَّة هذا الاحتجاج لكونِ هؤلاءِ المُقتَدى بهم ورثةَ الأنبياء وحملَةَ الرسالة.

ومن المقرر أنَّ جوازَ الاحتجاجِ بتصرُّفاتِ «المقتدَى به»، ومشروعِيَّةَ متابعتِه والاقتداءِ به لَيْسا على إطلاقهِما؛ لأنَّه غير معصوم من الخطأ والزلل، لذا لا بدَّ من مراعاة بعض القيود والضوابط الشرعيَّة المعتبرة في شخص المقتدَى به، حتّى يكون الاقتداء به مأمونًا، والتأسِّي به مضبوطًا وموثوقًا.

ومن خلال استقراء النصوص الشرعيّة، وقواعد الأحكام وفروعها، نجد أنَّ الشارع نظر إلى التصرُّفات الصادرة عن المقتدَى به نظرة خاصَّة،  تختلف عن نظرته إلى التصرُّفات الصادرة عن عوامّ المكلَّفين؛ وذلك لخطورة موقعه، وعظيم أثره في نفوس العامَّة، وهذا يحتِّم على المقتدَى به مراعاة أحواله، وأنْ تكون أقواله وأفعاله وتقريراته موافقةً للشّريعة؛ لأنَّ الناس يتّخذونها حجَّةً، ويبنون عليها سلوكهم، فصلاحُه صلاحُ العالَم، وفسادُه كذلك فسادُ العالَم.

الكلمات المفتاحيّة: القدوة، حجية التصرفات، المكلَّف، الضوابط الشرعية، قواعد الأحكام


Research Summary

 

Islamic jurists and scholars of principles of Islamic jurisprudence have different thoughts regarding to the authority of role models behavior, in terms of their speech, actions, approval, and their legitimacy as well as validity of following them. Majority of opinions tend to accept legitimation of imitating role models in their behavior and actions by laymen. This legitimacy of the authority comes from being role models are the inheritors of prophets and the carriers of their message.

However, the permissibility of this authority of the actions of role models and the legality of imitating them have to be under rules and conditions to follow them safely, accurately, and reliable as role models are not infallible.

Induction of Islamic texts, as well as principles of rulings and their details, shows that the Law giver gives a special interest to the actions of role model, that is different from laymen actions, because of the serious position of the role model and his great impact on thoughts of laymen. This requires role model to pay attention to his actions and behavior. Also, his speech, actions, and approval have to be aligned with Sharia, because laymen take him as a pretext for their behavior. Thus, his upright behavior is the worlds righteousness, and his immoral behavior causes the corruption in the world.

Keywords: role model, authority of actions, layman, Islamic conditions, principles of rulings.



تاريخ القواعد الفقهيَّة


History Of Jurisprudential Rules


د. أيمن محمد هاروش

Dr. Ayman Mohamed Haroush


تاريخ الإرسال 2021-6-2 تاريخ القبول 2021-7-6 تاريخ النشر 2021-8-18

مخلص البحث

تشكِّل الدّراسة لأيِّ علمٍ مدخلًا مهمًّا لفهم هذا العلم؛ لأنّها تعطي الباحث تصوُّرًا عامًّا عن المراحل التي مرَّ بها هذا العلم، والجهودَ التي بُذلت حتّى استقام وصار علمًا متكاملًا، وتضيء له الطريق للاستفادة من الجهود السابقة والبناء عليها، وتعرِّفه بأهمِّ رجال هذا العلم، ومَنْ كانَ لَهُ فضلٌ في تأسيسِه أو إكمالِ بنيانِه.

وفي هذا البحث دراسةٌ تاريخيّةٌ لعلمِ القواعدِ الفقهيّةِ، جاءَ في مقدمةٍ، وتمهيدٍ، وخمسةِ مطالبَ، وخاتمة.

ذكرتُ في التمهيد تعريفًا بالقواعد الفقهيّة، ثمّ تناولت المراحل التاريخيّة الخمسة؛ طور الملاحظة، وطور النشوء، وطور الاستقلال، وطور الازدهار، وطور الرسوخ، وكلّ مرحلة في مطلب، ثم بيَّنْتُ في الخاتمة نتائج للبحث متوقّفًا عند ظهور التقعيد باكرًا عند العلماء، واستفادة المتأخرين من جهود المتقدّمين، وأوصيْتُ بضرورةِ التقنين والتقعيد للفقه، وتدريس القواعد الفقهيّة في مقرَّرات خاصّة في المعاهد العلميّة.

الكلمات المفتاحيّة: قواعد، فقه، تاريخ، نشوء، استقلال، ازدهار


Research Summary

 Building knowledge about any science is very important introduction to understand this science, because this knowledge gives researchers general overview about the stages this science went through; and the efforts that were made until it has been developed and so became a complete science. Also, this knowledge illuminates the way for researchers to get benefits from previous works and build on them, as well as it introduces the most important scholars of this science and whoever established or completed the construction of this science.

This research is a historical study of jurisprudential rules science. It has an introduction, six sections and a conclusion. In the first section, a definition of jurisprudential rules is introduced. Then, the five historical stages have been presented in the following sections.  Those stages are: the phase of observation, emergence, independence, growth and accomplishment. Each phase has been presented in a different section in this research.

In the conclusion, results and recommendations are presented. It is showed that: codification of jurisprudential rules appears early among scholars, latecomers get a lot of benefit from the efforts of former scholar. The necessity of codification of jurisprudence as well as teaching principles of jurisprudential rules, especially in private institutions, are recommended.

Keywords: rules, jurisprudence, history, emergence, independence, accomplishment



المجلة اللبنانية

للعلوم الإسلامية


العدد الأول

1442 – 1443 هـ

2022-2021 م

ISSN E: 460-2709X

  P: 662-2960


____________________________________________________