اسم الباحث حسام الدين رفعت حرز الله Houssam Eldin Rafaat HerzAllah Researcher Name
الجنسية الفلسطينية Palestinian Nationality
المرحلة دكتوراه PhD Stage
القسم الدراسات الإسلامية Islamic Studies Section
الشعبة العلوم التربوية Educational Sciences Division
عنوان البحث استراتيجية مقترحة لتطوير دور الإدارة المدرسية في تعزيز التربية القيادية لطلبة المرحلة الثانوية في المدارس الحكومية بمحافظات غزة proposed strategy to develop the role of school management in promoting leadership education for high school students in public schools in Gaza governorates Research Title
تاريخ التسجيل 28/08/2019 28/08/2019 Registration Date
٢٧ ذو الحجة ١٤٤٠ هـ
Dhu al-Hijjah 27, 1440 AH
مشرف أول أ. د. حمدان الصوفي Prof.Hamdan Elsoufi First Supervisor
مشرف ثان Second Supervisor
لجنة المناقشة والحكم د. عائد زعروره- أ. د. فايز شلدان- أ. م. د. عماد كنعان Dr. Aayed Zaaroura, Prof Fayez Shaldan, Prof Imad Kanaan Judging committee
الحالة تمت المناقشة Done Status
تاريخ المناقشة 31/08/2021 31/08/2021 Defense Date
٢٣ محرم ١٤٤٣ هـ
Muharram 23, 1443 AH
عدد الصفحات 339 339 Number Of Pages
النتيجة ممتاز | 90 % Excellent |  90 Result
دار النشر Publishing House
تاريخ النشر Publishing Date
خطة البحث pdf pdf Thesis Plan
رابط يوتيوب YouTube
إضافات More information
عدد المشاهدات - 13
ملخص البحث
هدف الدراسة: بناء استراتيجية مقترحة لتطوير دور الإدارة المدرسية في تعزيز التربية القيادية لطلبة المرحلة الثانوية في المدارس الحكومية بمحافظات غزة، كما هدفت الكشف عن دلالات الفروق بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة لدور الإدارة المدرسية في تعزيز التربية القيادية لطلبة المرحلة الثانوية تعزى لمتغيرات: (الجنس، المؤهل العلمي، سنوات الخدمة، الدورات التدريبية، محافظات غزة، التخصص).
منهج الدراسة: استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، والمنهج البنائي.
مجتمع الدراسة وعينتها: تكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي المرحلة الثانوية في المدارس الحكومية بمحافظات غزة للعام الدراسي(2019م– 2020م)، البالغ عددهم ( 4569) معلماً ومعلمة، حيث تم اختيار عينة الدراسة بطريقة عشوائية طبقية تكونت من (351) معلماً ومعلمة. وكانت أداة الدراسة الاستبانة التي تكونت من(61) فقرة؛ موزعة على ثلاثة مجالات( التخطيط، والتنفيذ، والتقويم) إلى جانب المجموعة البؤرية، وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج المعالجات الإحصائية (SPSS).
نتائج الدراسة: خلصت الدِّراسةُ إلى النَّتائج التالية:
درجة ممارسة الإدارة المدرسية لدورها في تعزيز التربية القيادية لطلبة المرحلة الثانوية بمحافظات غزة، جاءت متوسطة وبوزن نسبي قدره (65.60%).
وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة () بين متوسطات درجات تقدير أفراد عينة الدراسة لدرجة ممارسة الإدارة المدرسية لدورها في تعزيز التربية القيادية لطلبة المرحلة الثانوية تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث، ومتغير سنوات الخدمة لصالح أكثر من 10 سنوات.
وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات إجابات الذين هم من غزة والوسطى ورفح ولصالح الذين هم من غزة، وتبين وجود فروق بين تقديرات فئتي المعلمين التابعين لمحافظتي الوسطى وخان يونس لصالح معلمي محافظة خان يونس، وتبين وجود فروق بين تقديرات معلمي محافظة خان يونس ومعلمي محافظة رفح، لصالح معلمي محافظة خان يونس، بينما تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الفئات الأخرى. وتظهر النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات تقديرات المعلمين تُعزى إلى متغير التخصص لصالح التخصصين الإنساني والعلمي.
عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة () بين متوسطات درجات تقدير أفراد عينة الدراسة لدرجة ممارسة الإدارة المدرسية لدورها في تعزيز التربية القيادية لطلبة المرحلة الثانوية تعزى لمتغير المؤهل العلمي وكذلك متغير عدد الدورات التدريبية.
في ضوء نتائج الدراسة تم بناءُ استراتيجية مقترحة لتطوير دور الإدارة المدرسية في تعزيز التربية القيادية لدى طلبة المرحلة الثانوية في المدارس الحكومية بمحافظات غزة.
وقد أوصت الدراسة بما يلي:
ضرورة أن تشرك الإدارة المدرسية الطلبة في إعداد الخطط المتعلقة بالتربية القيادية.
وأن توفرَ الموارد المادية لتنفيذ البرامج ذات الصلة بالتربية القيادية.
وأن توفرَ غرفةً خاصة لإدارة نشاطات العمل القيادي.
وتشجع الطلبة على توقع نتائج القرارات المتخذة.
وتناقش مخرجات أنشطة الطلبة المدرسية والمجتمعية خلال العام الدراسي.
كلمات مفتاحية | الإدارة المدرسية، التربية القيادية، القيادة، مدارس الحكومة، استراتيجية مقترحة.
Thesis Abstract
The aim of the study: to build a proposed strategy to develop the role of school Management in promoting leadership education for high school students in public schools in the governorates of Gaza. Gender, educational qualification, years of service, training courses, Gaza governorate and specilization).
Study Methodology: The study used the descriptive analytical method, and the constructivist method.
Study population and sample: The study population consisted of all high school teachers in public schools in the governorates of Gaza for the academic year (2019 AD – 2020 AD), and their number was (4569) male and female teachers. The study tool was questionnaire; It consisted of (61) paragraphs; Distributed in three fields (planning, implementation, and evaluation) as a basic tool and on the focus group, and the data were analyzed using the statistical processors (SPSS) program.
Study results: The study concluded the following results:
The degree of school Management practice of its role in promoting leadership education for high school students came to a medium degree with a relative weight of (65.60%).
There are statistically significant differences at the level of significance() between the average estimates of the study sample members to the degree of school Management practice of its role in promoting leadership education for high school students due to the gender variable, which is in favor of females and years of services in favor of more than 10 years.
There are statistically significant differences between the average responses of those who are from Gaza, Middle Area and Rafah and in favor of those who are from Gaza, and it was found that there are differences between the estimates of the two categories of teachers affiliated to the Midde Area and Khan Younis governorates in favor of the teachers of Khan Younis governorate, and it was found that there are differences between the estimates of the teachers of Khan Younis and the teachers of Rafah , in favor of the teachers of Khan Yunis governorate, while it was found that there were no statistically significant differences between the other groups. The results show that there are statistically significant differences between the average teachers’ ratings that are attributed to the specialization variable in favor of the humanitarian and scientific specializations.
There are no statistically significant differences between the rest of the other categories, and there are no statistically significant differences at the level of significance () between the average estimates of the study sample members of the degree of school Management practice of its role in promoting leadership education for high school students due to the educational qualification variable also the number of training courses variable.
– In light of the results of the study, a proposed strategy was built to develop the role of school managment in promoting leadership education among high school students in government schools in Gaza governorates.
The study recommended the need for the school Management to involve students in preparing plans related to leadership education.
To provide material resources to implement programs related to leadership education.
To provide a special room to manage leadership work activities.
Encouraging students to anticipate the results of decisions taken.
To discuss the outcomes of students’ school and community activities during the academic year.
Keybwords | school Management, leadership education, leadership, public schools, a proposed strategy.