اسم الباحث ميرنا شفيق بارودي Rand Omran El-Astal Researcher Name
الجنسية اللبنانية Lebanese Nationality
المرحلة ماجستير Masters Stage
القسم الدراسات الإسلامية Islamic Studies Section
الشعبة العلوم التربوية Educational Sciences Division
عنوان البحث فاعليّة القيادة التربوية الإسلاميّة في إدارة العمليّة التّعليميّة التعلّميّة إبّان جائحة كورونا من وجهة نظر أولياء الأمور في المدارس الخاصّة في مدينة طرابلس – لبنان
“ثانوية الاصلاح الاسلاميّة نموذجًا”
فاعليّة القيادة التربوية الإسلاميّة في إدارة العمليّة التّعليميّة التعلّميّة إبّان جائحة كورونا من وجهة نظر أولياء الأمور في المدارس الخاصّة في مدينة طرابلس – لبنان
“ثانوية الاصلاح الاسلاميّة نموذجًا”
Research Title
تاريخ التسجيل 15/12/2021 15/12/2021 Registration Date
11 جماد الأول 1443 هـ
Jumada I 11, 1443 AH
مشرف أول د. عائـــد زعـــرورة Dr.Ayed Zaaroura First Supervisor
مشرف ثان Second Supervisor
لجنة المناقشة والحكم أ. د. ربى الشعراني- د. خالد طنبوزة الحسيني Prof. Rouba Shaarani, Dr.Khaled Tanbouza ElHousayni Judging committee
الحالة تمت المناقشة Done Status
تاريخ المناقشة 20/6/2023 20/6/2023 Defense Date
Dhuʻl-Hijjah 2, 1444 AH
Dhuʻl-Hijjah 2, 1444 AH
عدد الصفحات 198 198 Number Of Pages
النتيجة ممتاز | 91 % % Excellent  |  91 Result
دار النشر Publishing House
تاريخ النشر Publishing Date
خطة البحث pdf pdf Thesis Plan
رابط يوتيوب YouTube
إضافات More information
عدد المشاهدات - 35
ملخص البحث
هدفت هذه الدراسة إلى التعرّف على فاعليّة القيادة التربويّة الإسلاميّة في إدارة العمليّة التّعليميّة التعلّميّة إبّان جائحة كورونا في المدارس الخاصّة في طرابلس- لبنان من وجهة نظر أولياء الأمور، ثانوية الإصلاح الإسلاميّة نموذجًا. ولتحقيق أهداف الدّراسة اتّبعت الطالبة المنهج الوصفي التحليلي. تكوّن مجتمع الدّراسة من (160) وليّ أمر، وتكوّنت عيّنتها العشوائية من (32) وليّ أمر، اعتُمدت الاستبانة كأداة لجمع البيانات اللّازمة للإجابة عن أسئلة الدّراسة المقسّمة إلى أربعة محاور وهي: (دور القيادة التربوية في تنمية قدرات المعلّمين في مجال استعمال تكنولوجيا التعليم في عملية التعليم عن بعد ومدى اطلاع أولياء الأمور بهذه الإجراءات، دور القيادة التربوية في تعزيز المشاركة والالتزام وإثارة الدّافعيّة لدى المعلّمين والطلاب نحو التّعليم عن بعد، واجبات القائد التربوي في الإسلام، معوّقات التعليم عن بعد لدى الطلّاب وأولياء الأمور)، وقد تمّت المعالجات الإحصائيّة باستخدام برنامج الرُزم الإحصائيّة، ومن أبرز نتائج هذه الدّراسة:
تؤدي القيادة التربوية الإسلاميّة دورها في تنميّة قدرات المعلّمين في مجال استعمال تكنولوجيّا التّعليم في عمليّة التعليم عن بعد من وجهة نظر أولياء الأمور بدرجة مرتفعة.
تؤدي القيادة التربويّة الإسلاميّة دورها في تعزيز المشاركة والالتزام وإثارة الدافعية لدى المعلّمين والمتعلّمين نحو التعليم عن بعد من وجهة نظر أولياء الأمور بدرجة مرتفعة.
استطاعت القيادة التربوية ورغم الأزمات الاقتداء بمبادئ الفكر التربوي الإسلامي وغرسه في نفوس الطلبة بدرجة متوسطة وذلك من وجهة نظر أولياء الأمور.
استطاعت القيادة التّربوية ورغم معوّقات التعليم عن بعد المضيّ قُدُمًا في إدارة العمليّة التّعليميّة التعلّميّة بفعّالية بدرجة مرتفعة.
حققت القيادة التربوية الإسلاميّة فارقًا مقبولًا في عملية التعليم عن بعد من وجهة نظر أولياء الأمور.
استطاعت القيادة التربوية إشراك أولياء الأمور بالقرارات التربوية بدرجة متوسطة.
يوجد علاقة بين الدرجة الكلية لفاعلية القيادة التربوية الإسلاميّة في إدارة العمليّة التعليميّة التعلّميّة إبّان جائحة كورونا في المدارس الخاصة تُعزى لمتغيّرَيّ (العمر والمرحلة الدراسية)، ولا يوجد علاقة تُعزى لمتغيّر الجنس.
قدّمت الدّراسة مجموعة من التّوصيّات للقيادات التربويّة والمعلّمين ووزارة التربية، كما اقترحت الدّراسة مجموعة من المواضيع المُنبثقة عنها والّتي تصلح للدراسة مستقبلًا من قبَل الباحثين.
كلمات مفتاحية | القيادة التربويّة، الدور، تنمية قدرات، العمليّة التعليميّة التعلّميّة، الأزمة، التعليم عن بعد.
Thesis Abstract
This study aims to introduce the effectiveness of Islamic educational leadership in managing the teaching-learning process amidst the Corona pandemic in the private schools of Tripoli-Lebanon according to parents, using Al-Islah Islamic High School as a sample.
For the purpose of this study, a statistical and descriptive approach will be used.
The study population consisted of 160 parents, and the random sample consisted of 32 parents.
A survey was used to collect necessary data to answer this study’s questions, which has been divided into 4 subjects
(namely: The role of educational leadership in developing teachers’ abilities in the field of using modern technology for education in the long-distance teaching process and the extent of which parents are involved in this procedure, its role in enhancing participation and commitment, and stimulating motivation among teachers and students when it comes to long-distance teaching and learning, the duties of an educational leader in Islam, and obstacles that students and parents face when it comes to long-distance education).
Statistical analysis has been done using the SPSS program, and the most prominent results of the study were the following:
1- Educational leadership performs its role of developing the abilities of teachers in the field of using educational technology for the process of long-distance teaching at an extremely high degree. (According to parents)
2- Educational leadership performs its role in enhancing participation and commitment and stimulating motivation among teachers and students when it comes to long-distancing education at an extremely high degree. (According to parents)
3- Despite the crisis, educational leadership has managed to emulate the principles of Islamic educational thought and instill it in the hearts of students to a moderate degree. (According to parents)
4- Despite the obstacles that come with long-distance learning, educational leadership was able to move forward in managing the teaching-learning process effectively at a high degree.
5- Islamic educational leadership has achieved an acceptable difference in the long-distance teaching process according to parents.
6- Educational leadership was able to involve parents in educational decisions at a moderate degree.
7- There is a relation between the total degree of effectiveness of Islamic educational leadership in managing the teaching-learning process amidst the Corona pandemic in private schools and the 2 variables: (Age and Educational Level). There have been no results showing any relation to the gender difference variable.
This study presented a set of recommendations to educational leaders, teachers, and the Ministry of Education. The study also suggested a set of new emanating topics that are suitable for future study by researchers
Keybwords | Educational leadership, Role, developing abilities, teaching-learning process, crisis, long-distance learning