تصنيف الرسالة | التاريخ الإسلامي, الرسائل الجامعية, رسائل الدكتوراه, رسائل قسم الدراسات الإسلامية |
---|
اسم الباحث | رضوان رفعات الحريري | Radwam Rafaat Al-Hariri | Researcher Name |
الجنسية | السورية | Syrian | Nationality |
المرحلة | دكتوراه | PhD | Stage |
القسم | الدراسات الإسلامية | Islamic Studies | Section |
الشعبة | التاريخ الإسلامي | Islamic History | Division |
عنوان البحث | القيم السياسية في الدولة الأموية وجهود العلماء والمصلحين في الحفاظ عليها | Political values in the Umayyad state And the efforts of scholars and reformers to preserve it |
Research Title |
تاريخ التسجيل | 10/3/2021 | 10/3/2021 | Registration Date |
16 رجب 1442 هـ |
Rajab 26, 1442 AH
|
||
مشرف أول | الأستاذ الدكتور ماجد الدرويش | Prof. Majed Darwish | First Supervisor |
مشرف ثان | Second Supervisor | ||
لجنة المناقشة والحكم | أ. د. حمدي شاهين – أ. د. حسام سباط – أ. د. محمد سهيل طقوش- أ. م. د. محمود نفيسة | Prof. Hamdi Shahin, Prof Housam Sbat, Prof Mohamad Souheil Takoush, Prof Mahmoud Nafisa | Judging committee |
الحالة | تمت المناقشة | Done | Status |
تاريخ المناقشة | 28/12/2023 | 28/12/2023 | Defense Date |
15 جماد الثاني 1445 هـ |
Jumada II 15, 1445 AH
|
||
عدد الصفحات | 381 | 381 | Number Of Pages |
النتيجة | جيد جدا | 87 % | % Very Good | 87 | Result |
دار النشر | Publishing House | ||
تاريخ النشر | Publishing Date | ||
خطة البحث | Thesis Plan | ||
رابط يوتيوب | YouTube | ||
إضافات | More information |
عدد المشاهدات - 144
ملخص البحث |
---|
تعد خلافة الأمويين من أهم حقب التاريخ الإسلامي، ولكن كثير من الدراسات الحديثة التي تناولت القيم السياسية تناولته بصورة عَرضية، ولم تقم بتحليل الأسباب والدوافع والغايات الكامنة وراء هذا النظام وقِيمه وتطوره. ففي حين كانت دولة الرسول عبارة عن تركيز للمبادئ والقيم والقواعد المنظمة ووضع أسس راسخة وقواعد متينة في نفوس أصحابه وخاصة السياسية منها، ثم جاء العصر الراشدي ليسير على منهاج النبوة في نظامه وقيمه وتجلى ذلك في عقد البيعة والرضا بها والحرية في اختيارهم الخليفة وحتمية تشاور قاده الدولة وحكامها مع المسلمين، والنزول على رضاهم ورأيهم، وكذلك حق الأمة في مراقبة ومحاسبة السلطة الحاكمة وكذلك العدل والمساواة وخضوع الحاكم للقانون التي تقيد سياسات وممارسات السلطة الحاكمة. لقد وجدت أسباب عدة أدت إلى التغير في القيم السياسية الإسلامية منها الفوضى في الدولة الاسلامية، وعدم تشرب القيم السياسية، والمعارك الداخلية بين المسلمين، والعصبية، وبمجيء الدولة الأموية بدأت مرحلة الملك العضوض وهو تحول الخلافة من الشورى إلى الملك العضوض والوراثة، وكان لهذا العصر قيم سياسية جديدة مميزه له عن سابقه، من مصادرة حق الأمة في اختيار الحاكم كما فعل مروان بن الحكم وولده عبد الملك حيث أخذا الخلافة مغالبة من الخليفة عبد الله بن الزبير بدون بيعة وبدون شورى وتم توريث الحكم واختزال الشورى، فقد ألغي مبدأ الشورى في اختيار الحاكم واستبداله بمبدأ الوراثة، وكانت هذه هي المرة الأولى التي ينتقل فيها الحكم الاسلامي من الأب إلى الابن وهو ما ظل مبدأ ثابتاً بعد ذلك، وكانت لسياسة التضييق على المعارضين الذي انتهجته الدولة الأموية وخاصة مع كبار الصحابة نتائج وخيمة، حيث سخط عدد منهم كالحسين بن علي وعبد الله بن الزبير اللذان خرجا على يزيد، وكذلك خرج حجر بن عدي على معاوية، وأهل المدينة ضد يزيد، وكذلك فعل الولاة الأمويين حيث ضيقوا على العلماء والصحابة وكبارهم، كما تم تغيَّر مفهوم الحل والعقد في الدولة الأموية بعد أن كان الصحابة وأهل بدر، أصبح أهل والعقد في الدولة الأموية هم زعماء القبائل وقادة الجيوش ونحوهم الذين تركزت الشوكة والقوة الفعلية بين أيديهم، فكان للصحابة دور كبير في الدفاع عن القيم السياسية ومحاولة الحفاظ عليها، في عهد عثمان قاتلوا عنه في الدار ورفضوا أيَّ تنازل منه، ورفض الصحابة تحويل الخلافة بالشورى إلى الخلافة بالوراثة، وأيضا لا ننسى الجهود الإصلاحية لعمر بن عبد العزيز وكذلك واجه الفقهاء في العصر الأموي سياسات بني أمية في الحكم، بعد فرض الملك العضوض، وكانت مواقفهم أشجع وأظهر من المواقف التي تلت عصرهم. |
كلمات مفتاحية | |
Thesis Abstract |
---|
The Umayyad Caliphate is considered one of the most important eras in Islamic history, but many of the recent studies that dealt with political values dealt with it in passing, and did not analyze the reasons, motives, and goals behind this system, its values, and its development. While the state of the Messenger, may God bless him and grant him peace, was a concentration of principles, values, and organizing rules, and the laying of firm foundations and solid foundations in the souls of his companions, especially the political ones, then the Rashidun era came to follow the method of the Prophethood in its system and values, and this was evident in the contract of allegiance and satisfaction with it, the freedom in choosing their caliph, and the inevitability of consulting its leaders. The state and its rulers are with the Muslims, and submit to their satisfaction and opinion. As well as the nation’s right to monitor and hold the ruling authority accountable, as well as justice, equality, and the ruler’s submission to the law, which restrict the policies and practices of the ruling authority. I found several reasons that led to the change in Islamic political values, including chaos in the Islamic state, failure to absorb political values, internal battles between Muslims, and fanaticism. With the advent of the Umayyad state, the stage of the organic monarchy began, which is the transformation of the caliphate from Shura to the organic monarchy and inheritance. This era had new political values that distinguished it from its predecessors, such as confiscating the nation’s right to choose the ruler, as Marwan ibn al-Hakam and his son Abdul Malik did, as they took the caliphate by default from Caliph Abdullah ibn al-Zubayr without allegiance and without consultation. The rule was inherited and the consultation was reduced. The principle of consultation was abolished. In choosing the ruler and replacing him with the principle of inheritance, this was the first time that Islamic rule was transferred from father to son, which remained a constant principle after that. The policy of restricting opponents pursued by the Umayyad state, especially with the senior companions, had dire consequences, as a number of them became discontented, such as Hussein. Bin Ali and Abdullah bin Al-Zubair, who rebelled against Yazid, and Hujr bin Adi also rebelled against Muawiyah, and the people of Medina against Yazid. The Umayyad governors did the same, as they restricted the scholars, the Companions, and their elders. The concept of the solution and contract was also changed in the Umayyad state after it was the companions and the people of Badr. The people of the contract in the Umayyad state became the tribal leaders, army commanders, and the like, in whose hands the power and actual power were concentrated, so the Companions had a role. Great in defending political values and trying to preserve them, During the reign of Uthman, they fought for him at home and rejected any concession from him, and the Companions refused to convert the caliphate by Shura to the caliphate by hereditary, and also do not forget the reform efforts of Omar bin Abdul Aziz. Likewise, the jurists in the Umayyad era confronted the policies of the Umayyads in power, after the imposition of the powerful king, and their positions were the bravest. This is evident from the positions that followed their era |
Keybwords | |