اسم الباحث مفتاح رمضان لجهر Moftah Ramadan Lajhar Researcher Name
الجنسية الليبية Lybian Nationality
المرحلة ماجستير Masters Stage
القسم الدراسات الإسلامية Islamic Studies Section
الشعبة دراسات إسلامية Islamic Studies Division
عنوان البحث مناهج الترجيح عند محدثي المغاربة دراسة وصفية استقرائية Methodologies of Preference among the Scholars of the Maghreb
“A Descriptive Inductive Study”
Research Title
تاريخ التسجيل 4/2/2021 4/2/2021 Registration Date
٢٢ جمادى الآخرة ١٤٤٢ هـ
Jumada II 22, 1442 AH
مشرف أول د. محمد أنور البيومي Dr Mohammad Anwar Elbayoumi First Supervisor
مشرف ثان Second Supervisor
لجنة المناقشة والحكم أ.د. علي بقاعي- د. عبد الجواد حمام Prof Ali Bukaii, Dr Abdeljawad Hamam Judging committee
الحالة تمت المناقشة Done Status
تاريخ المناقشة 15/6/2022 15/6/2022 Defense Date
١٦ ذو القعدة ١٤٤٣ هـ
Dhu al-Qidah 16, 1443 AH
عدد الصفحات 333 333 Number Of Pages
النتيجة جيد جداً | 85 % % Very Good |  92 Result
دار النشر Publishing House
تاريخ النشر Publishing Date
خطة البحث pdf pdf Thesis Plan
رابط يوتيوب YouTube
إضافات More information
عدد المشاهدات - 9
ملخص البحث
تدرَّجَتْ مدرسة الحديث المغاربية التي بدأت من عصر التابعين الذي اقتصرت على التحديث من الصحابة وتدوين السماعات، أما في عصر أتباع التابعين فقد فدخلت كتب السنن إلى المغرِبَيْنِ، كالموطأ وصحيحي البخاري ومسلم وغيرها، ثم استقر العلم وتبلورت المصطلحات الحديثية وتطورت حتى كان لكل نوع منها اسم خاص به لا يعدوه، ولهذا الاسم أنواع تضبط كل أفراده، وفي بعض المسائل لم يواكب المغاربة هذا التطور بكل تفاصيله فظلت بعض الاصطلاحات مستعملة حتى في فترة استقرار مصطلح الحديث، وانعكس هذا على ترجيحاتهم الحديثية التي صِيرَ إليها عند التعارض مع عدم إمكان الجمع، فخالفوا المشارقة في تقديم بعض المرجحات على بعض، وشددوا في شرائط قبول الحديث، توثيق الرجال حتى ردّوا أحاديث أو أثبتوا مرجوحيتها بأدنى جرحة وأبرزت الرسالة المرجحات ومثلتُ لها بما نص عليها علماء المغرب، فرجحوا بالإقوى سندا تارة، وبالأكثر رواية أو بحسب مدار السند أو بالسلامة من العلة ونحو ذلك، وبما اجتمع فيه أكثر مرجح على ما قلّ، وإذا تساوت أعدادها قدّموا بعضها على بعض باعتبارات أصولية أو لغوية وهي في أصلها مرجحات غير حديثية تنضاف إلى ما تساوت فترجح بعضها على بعض.
كلمات مفتاحية | المنهج – المغرب – الترجيح – الإسناد – المتن – مدار السند – مختلف الحديث ومُشْكِلُه
Thesis Abstract
The development of the Maghrebi Hadith school began during the era of the Tabi’in, which focused on updating from the Companions and documenting oral traditions. During the era of the Tabi’in’s followers, books of Hadith, such as Al-Muwatta, Sahih Bukhari, Sahih Muslim, and others, were introduced to the Maghreb region. Over time, the knowledge of Hadith stabilized, and Hadith terminologies evolved, each having its specific name and classification. However, some terms remained in use even after the Hadith terminology had stabilized. This influenced the Maghrebi scholars’ preferences when dealing with conflicting reports, leading to differing opinions on preference and acceptance of Hadiths. They were strict in verifying the authenticity of narrators and even rejected some Hadiths or proved their doubtful nature based on minimal defects. The message highlights these preferences and presents the views of Maghrebi scholars, who relied on various factors to determine the strength of the chains of transmission and the reliability of the narrations. In cases where the numbers of narrations were equal, scholars made distinctions based on methodological or linguistic considerations, which were not inherently Hadith-related preferences but were combined with the Hadith-related factors for further evaluation.
Keybwords |