اسم الباحث عبد العزيز عبد المطلب محمد أحمد رجب AbdulAziz Abdulmotaleb Mohamad Ahmad Rajab Researcher Name
الجنسية المصرية Egyptian Nationality
المرحلة دكتوراه PhD Stage
القسم الدراسات الإسلامية Islamic Studies Section
الشعبة الدعوة الإسلامية Division
عنوان البحث الانقلابات وأثرها على الدعوة الإسلامية في البلاد العربية من بداية القرن الحادي والعشرين الميلادي حتى 2022م Coups and and its effects on the Islamic Dawah in the Arab countries from the beginning of the twenty-first century until 2022 Research Title
تاريخ التسجيل 10/3/2021 10/3/2021 Registration Date
26 ربيع الثاني 1443 هـ
Rabiʻ II 26, 1443 AH
مشرف أول د. حاتم عبد العظيم أبو الحسن Dr Hatem AbdulAzim Abou-elHasan First Supervisor
مشرف ثان Second Supervisor
لجنة المناقشة والحكم أ. د. حسام سباط – د. بلال صفي الدين- د. خالد عبد الفتاح- د. فادي شامية Prof. Housam Sbat, Dr.Bilal Safiyuldin, Dr.Khaled Abdulfattah, Dr. Fadi Shamie Judging committee
الحالة تمت المناقشة Done Status
تاريخ المناقشة 28/12/2023 28/12/2023 Defense Date
23 جماد الأول 1445 هـ
Jumada I 23, 1445 AH
عدد الصفحات 265 265 Number Of Pages
النتيجة جيد جدا | 83 % % Very Good |  83 Result
دار النشر Publishing House
تاريخ النشر Publishing Date
خطة البحث pdf pdf Thesis Plan
رابط يوتيوب YouTube
إضافات More information
عدد المشاهدات - 74
ملخص البحث
هذه الدراسة والمعنونة بــ “الانقلابات وأثرها في الدعوة الإسلامية في البلاد العربية من بداية القرن الحادي والعشرين الميلادي حتى عام 2022م” للباحث: عبدالعزيز عبدالمطلب رجب.
تعد من المواضيع المهمة لأثرها الكبير على الدعوة الإسلامية، والسلوك الاجتماعي والإنساني، وتَكْمُن مشكلة الدراسة، في أن لها أبعادًا اجتماعية وسياسية وإعلامية.
وقد استخدمت المنهج التحليلي الوصفي، لأنه أقرب المناهج لمثل هذه الدراسات.
وتعرفت على مفهوم الانقلابات، وتاريخها، وتوصيفها وما مدى استفادة الدعاة وقيادات الدعوة الإسلامية من هذه الدراسة.
ورأيت أن أسباب الانقلابات متعددة، فمنها التاريخية والداخلية، والخارجية، والنفسية، والدينية.
وأن نظرية الحاكم المتغلب هي أقرب توصيف للانقلابات، وقد انقسم العلماء حول شرعية الحاكم المتغلب، ورجحت القول بأن المتغلب- في الأصل- لصٌّ مغتصب لحق غيره ظالمٌ له، مرتكب منكرًا يجب تغييره ومنازعته، ولا شرعية له، ولا يجوز تأخير القيام عليه وعزله، إلا للعجز عن ذلك، فيجب عندئذ الإعداد لذلك، وطاعته استثناءٌ واضطرارٌ لا اختيارٌ، وأن المنقلب أسوأ حالا من المتغلب، لما يقوم به من جرائم في حق الدين والعباد والبلاد، وانقلابه غير معتبر شرعا ولا قانونا، ويجب التصدي له بكل الطرق الشرعية والقانونية.
والآثار المترتبة على الانقلابات، كالمؤسسات الدينية الرسمية، أو غير الحكومية، أو الدعاة، أو المناهج الإسلامية، أو الوسائل الدعوية، كانت وخيمة بسبب بتطويعها لخدمت المنقلب، أو السيطرة عليها أو إغلاقها، وقهر الدعاة والعباد والبلاد.
ثم تعرفت على كيفية التعامل مع الانقلابات، من حيث الرد على الشبهات الشرعية التي يروجها علماء الانقلاب، وتعرفت على بعض الوسائل العملية التي تستفاد لمنع الانقلابات سواء قبل حدوثها أو بعد حدوثها، ثم أهم النتائج والوصايا.المصطلحات الرئيسية
وسأتناول في هذه الدراسة – بمشيئة الله – بعض المصطلحات الخاصة بهذه الدراسة، ولابد أن أذكر التعريفات الإجرائية لهذه المصطلحات، وما المقصود بها، فمن ضمن هذه المصطلحات:
1- الدعوة الإسلامية، وأقصد به: هي إبلاغ الناس وتعليمهم دعوة الإسلام وتطبيقه، في كل زمان ومكان، بالأساليب والوسائل، التي تتناسب مع أحوال المدعوين، وفق القواعد والأصول الدعوية.
2- الوسائل العملية: وهي الطريقة التي يتم بها إيصال الدعوة إلى المدعو بعد تحديد الأسلوب المناسب لحاله، والمنهج الملائم لدعوته.
3- الانقلابات، والمقصود به: استخدام طرق غير شرعية كالقوة الجبرية من قبل بعض قيادات العسكر أو غيرهم للانقضاض على السلطة الشرعية الحاكمة، واستبدالها بالقوة الجبرية، والاستيلاء على نظام الحكم في البلاد، وتغيريها من سلطة منتخبة إلى سلطة انقلابية، وما يترتب على ذلك من إجراءات.
4- حكم المتغلب، وأقصد بالمتغلب هو: من استولى على الحكم بقوة السلاح، وغلب الناس وقهرهم، حتى أذعنوا له وأطاعوه.
5- البغاة: وهم الخارجون من المسلمين عن طاعة الإمام الحق بتأويل، ولهم شوكة”
6- الحَجْرُ هو منع الإنسان الذي يسئ التصرف والحجر عليه، سواء لمصلحة المحجور عليه أو لمصلحة الغير.
7- دفع الصائل: هو المعتدى على غيره بغير حق بقصد سرقة ماله أو انتهاك عِرضه أو سفك دمه أو اغتصاب أرضه، وللمعتدَى عليه عندئذ شرعًا أن يدفع المعتدى بما يراه مناسبًا لدفع شره وعدم تمكينه من النَّيْل من عِرضه أو دمه أو ماله أو أرضه ولو كان بقتل الصائل.
وسأذكر في البحث تعريف هذه المصطلحات لغة واصطلاحا وشرحه بالتفصيل.
كلمات مفتاحية |
Thesis Abstract
This study, entitled “Coups and its impact on the Islamic call in the country from the beginning of the twenty-first century AD until now” by the researcher: Abdelaziz Abdelmottalib Ragab.
It is consider one of the important topics because it has a great impact on the Islamic call, and it also has an impact on social and human behavior, advocacy, and fatwas.
The problem of the study is that it has social, political, and media dimensions.
The method we used is the descriptive analytical method, because it is the closest method to such studies. and it let us know about the concept of coups, its history, and characterization, and the extent to which the preachers and leaders of the Islamic call have benefited from this study.
The causes of coups are multiple, such as historical, internal, external, psychological, and religious causes.
The theory of the dominant ruler is the closest description to coups, and scholars are divided about the legitimacy of the dominant ruler.
We can say that the dominant in the original – is a thief who usurped the right of others, unjust to him, committing an evil that must be changed and prevented, and he has no legitimacy, and should delay his rise and dismiss , unless for the inability to do so.
It is then necessary to prepare for that, and to obey Him is an exception and a necessity, not a choice, and out of necessity , And these coups are worse than the dominanted ruler, because of the crimes he commits against religion, people, and the country, and are not considered legally or internationally, and must be confronted by all legitimate and legal means.
The effects of the coups in the country, such as official or non-governmental religious institutions, preachers, Islamic Curricula, or other Curricula were worse, whether they were adapted to serve him, or controlled or closed, and conquer of preachers, People and the country.
The effects of the coups in the country, such as official or non-governmental religious institutions, preachers, Islamic methods, or other methods were worse, whether they were adapted to serve him, or controlled or closed, and conquer of preachers, People and the country.
Then we knew how to deal with coups, and in terms of responding to the Suspicions Legitimacy promoted by coup scholars, and we got to know some practical means that are used to prevent coups, whether before coups or after their success, and then the most important results and commandmentsThe Idioms of the ResearchAt this Research Insha Allah , we will discuss some of the Idioms related to this study We are going to mention the procedural definitions of these Idioms , and what does it means, and from this Idioms is the followings :
The Idiom of islamic Dawah and what it means is : informing the people and teaching them the Dawah to Islam and practicing it at every time and everywhere using the means and methods that suitable for the invitees situations according to the rules and terms of DawahThe Idiom of Coups and what it means is : the use of illegal methods such as coercive force by some military leaders or others to pounce on the ruling legitimate authority and seize power in the country and the consequent procedures .

The Idiom of the overpowered authority and what it means by overpowered Authority is : the Person who seized power using the force of arms until they surrender and obeyed him.

The Idiom of Al Khawarij and the meaning of AlKhawarij is : are those who revolted with weapons against the Justice ruler and his supporters and killing them and take over their money .

The Idiom of Al Hajjr and the meaning of AlHajr is : preventing and forbidden the misbehaved person and stop him from behaving of his possessions for the sake of himself or the others

And i am going to mention at this research the definition of these Idioms linguistically and idiomatically and explain them in details

Keybwords |